#STOPBULLYING
Conflicte escolar
- Conducta accidental
- El seu objectiu no es fer mal
- Conflicte entre iguals
- Intervenció amb resolució de conflictes
- No existeix un patró d’agressió
- Deixa un aprenentatge positiu en resoldre’s
Assetjament escolar
- Conducta intencional
- Els seus objectius són principals: fer mal, guanyar control sobre la persona a través de l’agressió física o verbal.
- Necessitat d’implementació d’una estratègia especifica.
- Efectes quan no arribem a una solució: baix rendiment acadèmic, baixa autoestima, abandonament escolar, idees suïcides.
Què no és Bullying?
- Els problemes generals d’indisciplina (incompliment de les normes generals del centre).
- Conducta antisocial (indiferència greu envers les normes socials. Mentides, robaments, falsificacions de signatures, consum de tòxics...).
- Conductes disruptives (comportaments impulsius, falta de motivació per modificar-los, molestar i interrompre, aixecar-se sense permís...)
- Desinterès acadèmic (comportament d’apatia, desídia).
Què és?
Ha d’existir una víctima (indefensa) atacada per un agressor o grup d’abusadors. Ha d’existir una desigualtat de poder (desequilibri de forces) entre el més fort i el més feble.
Tipus
- Verbal: grolleries i males paraules, es burlen de l'aspecte físic i utilitzen sobrenoms.
- Físic: empentes, bufetades, puntades de peu i baralles.
- Psicològic: accions encaminades a destruir l'autoestima del nen@ i fomentar la sensació de temor i inseguretat. Persuació, intimidació, xantatge, manipulació.
- Sexual: tocar amb mala intenció, tocaments, pressió constant i colpejar els genitals.
- Exclusió social: vol aïllar el nen@ respecte els altres, ignorar un nen@ , llei del gel (ignorar un nen@ per tal de molestar).
- Cyberbullying: la utilització d'Internet. mòbils, videojocs online o qualsevol tecnologia per exercir l'assetjament psicològic entre iguals, assetjar anonimament per xarxes socials i amenaçar per xats.
Rols
1. Agressor
1.1. Personalitat
- Agressiu i impulsiu
- Falta d’empatia
- Poc control de la ira
- Autosuficient
- Falta de sentiment de culpa
- Baixa tolerància a la frustració
- Poc reflexiu
- Dificultat per acceptar les normes
- Dèficit en habilitats socials i resolució de conflictes
- Necessitat de tenir poder, de domini, de sentir-se superior
- Percepció errònia de la intencionalitat dels altres
- Sempre de conflicte i agressió cap a ell
- Actitud positiva davant de la violència
1.2.Aspectes físics
- Sexe masculí, físicament més forts
1.3. Àmbit social i familiar
- Dificultats d’integració escolar i social
- Sota interès per l’escola
- Falta de forts llaços familiars
- Permissivitat familiar respecte a l’accés del nen o jove a la violència
- Pot sentir que pares o professors no li “paren esment”
- Ha vist als seus pares o germans obtenir el que desitgen utilitzant mètodes agressius
- Sofreix o ha sofert agressions d’un altre noi, germà o pares
2.Victima
2.1. Personalitat
- Inseguretat
- Baixa autoestima
- Ansietat
- Dèbils
- Submisos
- Tímids
- Introvertits
- Dificultat per relacionar-se i falta d’habilitats socials
- Indefensos apresa per experiències prèvies
2.2.Aspectes físics
- Freqüentment homes, menys forts físicament; característiques físiques (ulleres, obesitat, dins d’una minoria...)
2.3. Àmbit social i familiar
- Dificultats per fer amics (això provoca dependència dels demes i els predisposa a la submissió i victimització; poc populars a classe).
Tipologia
1. Agressor
- Actiu (es relaciona directament amb la víctima)
- Indirecte o passiu (incita als demes perquè realitzin actes de violència contra les seves víctimes).
2. Víctima
- Actius i provocatius (es poc freqüent. Generalment són alumnes amb problemes de concentració que molesten als que estan els seus voltants).
- Passius (és la més freqüent. Són insegures i callen davant de l’agressió).
3. Espectador
- Alumnes que es posen al costat de l’agressor per “sentir-se més fort” (posar-se del costat de la víctima els fa sentir-se més dèbils).
- Alumnes que ho passen bé amb les agressions
- Alumnes que pensen que protestar no serveix per res.
- Alumnes que tenen por i pensen que si diuen seran els següents.
- Alumnes que toleren els maltractaments.
Conseqüències
1. Agressor
- Aprendre que la violència és una forma d’aconseguir els seus objectius (preàmbul de la conducta delictiva).
- Reconeixement social mitjançant l’agressivitat (generalització de la conducta: vida en parella, àmbit laboral...)
2. Víctima
- Fracàs i dificultats escolars
- Ansietat anticipatòria
- Fòbia a l’escola
- Desenvolupament d’una personalitat insegura
- Baixa autoestima
- Indefensa apressa
- Quadres depressius
3. Espectador
- Aprenentatge negatiu respecte al seu comportament davant de situacions injustes.
- Observació i reforç de models inadequats d’actuació.
- Falta de sensibilitat davant el sofriment dels demes.
- A vegades sensació d’indefensió semblant a la víctima.
Detecció
Indicadors de víctima
Conductes de fugida i evitació
- Per arribar o anar-se de l’escola esperar fins que no hi ha ningú, es queda l’últim
- Rutes il·lògiques per anar o tornar de l’escola.
- Absentisme escolar
- Aïllament social evident als patis, les aules i els carrers
- Passa a casa més temps del normal, no surt els caps de setmana
- Desgana per estar amb els companys i relacionar-se, prefereix estar sol.
Conductes publiques que expressen inseguretat
- Buscar estar a prop d’adults als patis i llocs comuns de l’escola.
- Buscar “amics” i companys de joc de menor edat.
- Es col·loca en llocs de l’aula allunyats dels altres
Conductes d’ansietat i estat afectiu-emocional
- En algun moment plora i demostra dolor físic o psíquic: tristesa, humor inestable, irascibilitat, atacs d’ira injustificats, fingeix dolor per evitar algunes situacions o entorns.
- Somatitzacions diverses: pèrdua de l’apetit, vòmits...
- Problemes de somni
- Nerviosisme
- Regressions (descontrol d’esfínters, quequeig, infantilització, dependència...)
Conductes problemàtiques
- Adopció d’un rol de “bufó” contínues pagesades i fins i tot provocacions: agafen diners i objectes de casa per saldar deutes existents.
Rendiment acadèmic
- Mostra dificultats d’atenció i concentració en les tasques escolars: descens del rendiment acadèmic.
Altres
- Oculta l’origen i li posa nerviós algunes trucades telefòniques.
- Es queda sense entrepà, fa tasques dels altres.
- Presenta senyals d’agressió física (roba trencada, marques corporals...)
- Li falten coses a l’estoig (els seus materials)
- Sovint es troben al tirats pel sòl, amagats o espatllats.
- Cartells i pintades amb insults i amenaces al voltant de l’escola o barri.
Precaució
- Les relacions dels alumnes quan no hi ha professors (passadissos, menjador, pati).
- Pintades en els WC, patis.
- No participació habitual d’un alumne a les sortides de grup.
- Donar importància als insults o riures cap a determinats alumnes.
- Alumnes que de cop presenten absentisme escolar.
- Estar atents aquells alumnes que siguin diferents (per la seva forma de ser o aspecte físic).
- Quan un alumne es queixa que li roben coses (sovint li falta material).
- Alumnes que presenten canvis l’estat d’ànim sense causa aparent (tristesa, es mostra poc comunicatiu...)
- Alumnes que presenten escasses o nul·les reaccions amb els companys (aïllament social).
- Evidències físiques d’agressions.
- Queixes somàtiques constants de l’alumne (mal de cap, dolor de panxa...)
- Variacions del rendiment escolar.
- Queixes de pares que l’alumne no vol anar a l’escola.
Intervenció
Educadors
- Els adults modelen i guien les actituds i conductes a les escoles.
- Responsables de vetllar per la seguretat de l’alumne.
- Tenen una alta probabilitat de ser els primers a detectar les diferents situacions d’abusos.
- Tenen la responsabilitat moral i professional d’atendre les demandes socioafectives de l’alumne.
- La indisciplina i la violència que poden generar-se en les escoles, recau directament i negativament en el desenvolupament de la seva labor professional.
- Poden ser part directament implicada del problema, quan donen agressions.
- Són els primers adults als quals pot accedir l’alumnat de risc.
- Són conscients com a col·lectiu, de les dificultats que troben per mantenir en les seves escoles ambients de bona confiança.
Conductes
- Comportament passiu (no defensar els interessos, fugir de la situació).
- Comportament agressiu (defensar els nostres interessos sense respectar als altres).
- Comportament assertiu (respondre tal com voler però sense ferir, mostrar-nos agressius o defensar-nos de res).
Tècniques instrumentals
- Tècnica de reestructuració cognitiva.
- Tècnica autoinstruccional.
- Entrenament en assertivitat.
- Tècnica de relaxació.
- Tècnica de resolució de problemes.
- Dilemes morals.
- Entrenament de l’empatia.
- Tècniques de prevenció de recaigudes.
Models d’intervenció
1. Agressor
- Constructes deficitaris (pensament rígid, autocontrol emocional, relacions interpersonals, pensament deformats, empatia, valors).
- Model d’intervenció general (abordatge des de l’orientació cognitiu-conductual, anàlisis funcional A-B-C, tres nivells des resposta: motora, cognitiva i emocional).
- Tècniques instrumentals.
2. Víctima
- Constructes deficitaris (relacions interpersonals, autoestima i autoconcepte, pensaments deformats).
- Model d’intervenció general (abordatge des de l’orientació cognitiu-conductual, anàlisis funcional A-B-C, tres nivells des resposta: motora, cognitiva i emocional).
- Tècniques instrumentals.
3. Espectador
- Constructes deficitaris (empatia, desenvolupament en valors, relacions interpersonals).
- Model d’intervenció general (abordatge des de l’orientació cognitiu-conductual, anàlisis funcional A-B-C, tres nivells des resposta: motora, cognitiva i emocional).
- Tècniques instrumentals.
Prevenció
- Mitjançant xerrades a alumnes, pares i professors.
- Anàlisis i avaluació del fenomen en l’escola.
- Educar en valors i habilitats socials des de primària.
Com millorar l’autoestima?
S’ha de tenir en compte aquests aspectes:
- Sobregeneralització
- Designació global
- Pensament polaritzat
- Autoacusació
- Lectura del pensament
- Fal·làcies de control
- Racionament emocional
Exercicis per millorar l’autoestima:
- Donar-se autoinstruccions positives.
- No generalitzar.
- Centrar-nos en els aspectes positius que tenim.
- Fer conscient dels èxits assolits.
- No comparar-se.
- Confiar en si mateix.
- Acceptar-nos a nosaltres mateixos.
- Esforçar-nos per millorar.
Quan es descobreix el Bullying?
- Intervenció individual (amb l’agressor, la víctima o l’espectador)
- Intervenció grupal (grup classe o uns altres: educant en valors, entrenant habilitats socials i assertivitat, millora de l’autocontrol, millora de l’autoestima, resolució de conflictes).